Vad är sponsorskap?
Generellt kan man säga att ett sponsorskap har två huvudsakliga uppgifter:
→ Att på ett tydligt sätt klargöra att det är ett sponsorskap.
→ Att på ett tydligt sätt hjälpa tittaren förstå vem som är avsändare av sponsorskapet, antingen visuellt genom text eller genom ljud (voice over). Eller både och. Därför är det viktigt att det finns en tydlig avsändare i det köpta sponsorskapet. → Exempel: ”Programmet presenteras av XX...”
Vem får sponsra?
Godkända annonsörer:
→ Ett märke
→ En produkt
→ En tjänst
→ Ett event (t.ex. Black friday)
→ Medlemsskap & rabattkoncept
Annonsörer med restriktioner:
→ Alkohol
→ OTC-mediciner
→ Nikotin
→ Politiska organisationer
→ Poker & Casino
→ Sexleksaker
→ Sports betting
Våra olika sponsprodukter
Temaspons
En temaspons är ett kreativt sätt att koppla annonsören till en dag/högtid
→ Exempel “Påsken presenteras av discovery+, en streamingtjänst”
Filmlängd: 10 sek billboard + 5 sek breakbumper
RBS-spons
Att synas som RBS-sponsor möjliggör att du som annonsör nära programmet med din sponsfilm. Fördelen med RBS-sponsring är att du genom en lågkontaktkostnad bygger hög räckvidd och frekvens
→ Exempel “Programmet presenteras av discovery+, en streamingtjänst”
Filmlängd: 10 sek billboard + 5 sek breakbumper
→ Produktionen görs av kund men vi på DNS kan självfallet hjälpa till med att klippa om från en spotfilm till en sponsfilm eller med att producera en helt ny sponsfilm. Pris på offert.
Formatspons
Formatsponsorskap är vår mest exklusiva produkt. När man som annonsör sponsrar ett utvalt program blir man genom en specialproducerad billboard och breakbumper, avsändare av äkta underhållning!
→ Exempel “Wahlgrens värld presenteras av discovery+, en streamingtjänst
Filmlängd: 8-10 sek billboard + 5 sek breakbumper
→ Produktionen görs av kund men vi på DNS kan självfallet hjälpa till med att klippa om från en spotfilm till en sponsfilm eller med att producera en helt ny sponsfilm. För vissa av våra format lägger vi in annonsörens sponsfilm i en billboard-ram. Pris på offert.
Breakstruktur
DNS arbetsprocess vid produktion/godkännande
Storyboard eller rörligt?
Om annonsören är ny kund hos oss, eller redan är en befintlig, är det bra att tänka på följande innan en sponsfilm skall produceras/vill få ett godkännande:
→ Skicka ett storyboard där filmen beskrivs visuellt tillsammans med VO-manus på både svenska och engelska. Packshots som illustreras i storyboardet ska se likadant i sponsfilmen som den ser ut i butiken där den säljs!
→ Finns det redan en befintlig film där kund t.ex. vill ändra manus eller byta packshot? Skicka då in en tydlig beskrivning vad som ska läggas till/ändras tillsammans med befintlig film
→ Viktigt att tänka på att en sponsfilm ska skilja sig tydligt från en befintlig reklamfilm så att tittaren förstår skillnaden
→ Tänk på att inte använda dialogdrivet sponsmaterial då det anses som säljande och kommer inte att godkännas.
Godkänt storyboard?
→ Skulle det visa sig att kundens sponsfilm inte blir godkänd så informeras kunden om vad som behöver ändras för att bli godkänd. Efter att allt är godkänt så kan kund börja producera sin sponsfilm. Tänk på att det kan ta upp till tre dagar för ett godkännande från DNS så var ute i god tid!
Slutgodkännande
→ Skicka gärna in filmer i .mp4 omastrade till DNS så vi får titta på filmerna en sista gång ifall det skulle vara något som adderats och/eller något som eventuellt inte är godkänt. Detta görs till
kim_vesterlund@discovery.com
OBS! DNS står inte får eventuella kostnader ifall filmerna inte blir godkända av BLM.
Uppladdning
→ När allt är godkänt laddas filmerna upp i Adtoox och sedan skickas filmkoderna till: DNS_Brandcare_Planning@discovery.com Observera att filmerna ska vara uppladdade minst 5 arbetsdagar innan kampanjstart. Förseningsavg. kan tillämpas.
→ Vid frågor gällande uppladdning kontakta Adtoox tekniska support på 08-626 29 28 eller skicka ett mail till support@adtoox.com
Här kan du ladda ned våra riktlinjer för BLM på svenska. Tekniskt specifikation finns också för nedladdning.